onsdag 19 maj 2010

Betygsätt inte små barn!

Borgarna, med Björklund i spetsen, har nu föreslagit att betygsåldern ska sänkas. Så oerhört fel väg att gå. Men det är klart. De fortsätter på samma linje som de alltid gjort, att folk ska tävla mot varandra och känna sin plats i samhället redan i tidig ålder.

Elverna säger nej till förslaget. Det är något av ett trendbrott. Jag kom ihåg när jag var SSUare och pratade betyg på skolor då elverna oftast ville ha betyg tidigare för att "veta hur man låg till". Nu vet jag att även mitt eget parti tycker ibland att betyg är bra, men min åsikt är att barn ska få vara barn så länge som möjligt.

Jag hade till och med gärna sett ett avskaffande av betygen helt. Betyg enligt mig är ett onödigt sätt att klassa in människor i olika grupper som de inte alls säkert tillhör. För vad används betygen till? Jo det är två saker sägs det. Dels att komma in på högre utbildning och dels att få jobb.

När det gäller högre utbildning så finns det ju ingenting som säger att bara för du är duktig på matte och fysik så blir du en duktig svenskalärare, så varför ska betygen i matte och fysik då påverka om du kommer in på högskoleutbilndingen eller inte? Nej, istället borde man ha ett system där i första hand alla kommer in på den utbildning de vill, och i andra hand genomföra intervjuer eller anpassade prov. Detta ska förebyggas av utökad SYO-verksamhet.

När det gäller arbetssökande så är det inte många arbetsgivare idag som tittar på betygen. De tittar på om du har relevant utbildning, och sedan är det intervjuer och personliga brev som avgör.

Betyg är alltså helt onödiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se